SAP Innkjøpskonfigurasjonstips og triks Varer kvitteringer Faktura kvitteringer for innkjøpsordre Transaksjon OMW1 lar deg angi om priskontrollen er en obligatorisk S eller V. V angir at du vil at systemet skal verdsette aksjene med den siste prisen. S indikerer at du vil at systemet skal verdsette aksjene med en fastprismetode. Prisregulering V - Flytende gjennomsnittspris Anta materiale Master nåværende pris er 10 Varemottak for innkjøpsordre - Bevegelsestype 101 Materialdokument Oppføring opprettet - lagerøkning Regnskap Dokumentoppføring opprettet Debit 12345 Inventar 12 Kreditt 67890 GRIR 12 Ny flytende gjennomsnittspris (GR-verdi I alt verdi) (GR-mengde Totalt lager) Fakturainnskudd for innkjøpsordre - MR01 Regnskapsdokumentlegging opprettet Debit 67890 GRIR 12 Debit 12345 Inventar 3 Kreditt 45678 Leverandør 15 Ny flytende gjennomsnittspris (Inventar forskjell på 2 Total verdi) (Total lager) Priskontroll S - Standardprismateriale og regnskapsdokument er det samme. Den med lavere verdi vil bli lagt opp med en prisvariantoppføring. Varekvitteringer for innkjøpsordre - Bevegelsestype 101 Materialdokument Oppføring opprettet - lagerøkning Regnskap Dokumentoppføring opprettet Debit 12345 Inventar 10 Debit 23456 Prisvariant 2 Kreditt 67890 GRIR 12 Ingen endring i standardprisfakturainnkallinger for innkjøpsordre - MR01 Regnskapsdokumentering opprettet debitering 67890 GRIR 12 Debit 23456 Prisvariant 3 Kreditt 45678 Leverandør 15 Ingen endring i Standardpris Generell Ledgerkonto Konfigurasjon Transaksjon OMWB - Automatisk postering for beholdning Inventarpostering BSX Varer kvittering for kvittering av clearing acct WRX Kostnadsforskjeller (pris) PRD Transaksjon XK03 - Konto Betalingsleverandør Master Tick Regnskapsinformasjon. og trykk Enter-tasten Feltnavn Reconcil. acct 45678Vendor Returnerer Uten PO-referanse Du kan bruke Return Purchase Order, transaksjonskode ME21N På detaljene for detaljer, se etter returkolonnene og merk av. MIGOGR - Varemottak for returkjøpsordre Bevegelsestype vil være 161 for å trekke aksjene og 162 for reversering. Under varemottak for returkjøpsordre trenger du ikke å endre bevegelsestype fra 101 til 161, da systemet automatisk tildeler bevegelsestypen til 161 ved lagring av innleggene. Men før du lagrer, sjekk om det er kryss i returkolonnen for å sikre at det er en returkjøpsordre. Opprett et nytt innkjøpsordrenummerområde for å skille mellom OMH6 - Definer nummerområder Lag en ny innkjøpsordetype for å skille mellom f. eks. ZB OMEC - Definer dokumenttype Endre PO Layout-settene OMFE - Meldinger: Utgangsprogrammer: IF ampEKKO-BSARTamp ZB. TILBAKE TILBAKE KJØP: ANDRE. Kjøpsordre: ENDIF. Innkjøpsliste for åpen innkjøpsordre, varekvittering, fakturaer Åpne innkjøpsordre Åpne varekvitteringer (utvalgsparametre WE101) Disse to parametrene bestemte hvilken informasjon som vises: valgparameter scope-of-list parameter Konfigurasjonstransaksjonskoden er OMEM Du kan definere tilleggsvalg parameter for brukerne, samt avmarker de feltene du ikke vil at de skal skrives ut. Du kan få innkjøpsdokumenter av: - ME2L - Leverandør ME2M - Materiale ML93 - Service ME2K - Kontooppgave ME2C - Materialegruppe ME2B - Kravsporing Nummer ME2N - Innkjøpsordrenummer ME2W - Leverer Plant Force-kjøpere for å skape innkjøpsordre med ref. til et Pur. Req. Sitat eller Pur. Ord. Transaksjon OMET Opprett en ny oppføring, gi den et navn og kryss: - Ref. til PReq Ref. til P. O. Ref. å sitere Neste, du må knytte via SU01 Klikk Parametere. sett inn en ny parameter id EFB til autorisasjonskoden. Skriv inn parametere verdien du vil ha f. eks. XX Du må tildele kontrollen til ALLE SAP-kjøpere via deres SAP-brukere ID. Logg av og logg på igjen. Prøv deretter å opprette en innkjøpsordre uten referanse. Definer standardverdier for kjøpere Transaksjon OMFI Dobbeltklikk på standardverdiene du vil endre. Lagre det. Deretter må du knytte via SU01 Klikk Parametere. sett inn en ny parameter id EVO til autorisasjonskoden. Skriv inn parametere verdien du vil ha f. eks. 01 Du må tildele kontrollen for ALLE SAP-kjøpere via deres SAP-brukere ID. Logg av og logg på igjen. Prøv deretter å opprette en innkjøpsordre og sjekk standardverdiene. I knappen Hurtig behandling: - Du kan velge om du automatisk skal vedta alle feltelementene i Purchaes Requisitions Puchase Order Condition. Antag at du vil beregne GST og RABATT for en nettoværdi på 1000. Nettoverdi 1000 GST 10 på 1000 100 Rabat 10 av 1000 100 Endelig Nettoverdi 900 Dette er hva du gjør: - M08 - Definer beregningsskjema Kontroller først vilkårskolonnen. PB00 og PBXX tilhører trinn 1. Neste sjekk de siste trinnene etter faktisk pris Nå ser du på kolonnen Fro To Hvis du vil at RABATT skal beregnes basert på 1000, legg trinnene i kolonnen Fro The Fro For å kontrollere beregningen . I SAP-standardinfostrukturen blir S012 oppdatert av innkjøpsordrenes opprettingsdato, ikke varemottaksdagen. f. eks en innkjøpsordre er opprettet i januar og god kvittering er i februar og mars, vil S012 vise verdiene i perioden januar. Transaksjon MC26 Informasjonsstruktur S012 Oppdateringsgruppe (statistikk) SAP Dobbelklikk på Varer mottatt antall I delen Date field for period determination Kjøpsordre Layout Sett, Message Types Opprett en ny meldingstyper for et annet layout på innkjøpsordre M34 - Opprettholde meldingstyper Klikk Partnerkonfigurasjonsknappen Sett inn den nye meldingenstypen til Partneren OMQN - Finjustert meldingskontroll Legg til en ny skriverdrift 1 - Ny 2 - Endre OMFE - Layoutsett for innkjøpsordre Fest den nye meldingenstypen til de nye layoutsettene M36 - Vedlikehold meldingsavviksskjema. Innkjøpsordre OMQS - Tilordne skjema til innkjøpsordre OMGF - Tilordne utgangsenheter til innkjøpsgrupper MN05 - Tilordne standard meldingstype til innkjøpsgrupper Brukerstandarder for innkjøpsordre Det er noen felt du kan angi som standard for kjøperen i transaksjon ME21. Transaksjon SU01 Skriv inn brukernavnet og klikk Parameter PID Parameterverdi LIF - Leverandørnummer BES - Innkjøpsordrenummer BSA - Bestillings type EKG - Innkjøpsgruppe EKO - Innkjøpsorganisasjon WRK - Plant LAG - Lagerplass MKL - Materialegruppe WAK - Promotion PO Release Strategy Utgivelseskoden er en to-tegn-ID som tillater en person å frigjøre (klare eller godkjenne) en rekvisisjon eller et eksternt kjøpsdokument. Utgivelseskodene styres i utgangspunktet via et autorisasjonssystem (autorisasjonsobjekt MEINKFRG). Bruk SE12. struktur CEKKO for å sjekke alle feltene som er tilgjengelige for å kontrollere kjøpsordren. f. eks Hvis totalverdien for innkjøpsordren overstiger 10.000, frigjøres strategi 01 til innkjøpsordren. Det er bare en karakteristikk opprettet i dette eksemplet. For å kontrollere innkjøpsordstypen, opprett karakteristikk for CEKKO-BSTYP og verdien NB. CT04 - Lag karakteristisk, f. eks. NETVALUE Klikk Tilleggsinformasjon Tabellnavn CEKKO Feltnavn GNETW og trykk enter (for valutaavhengig felt, du er ledig til å angi valutaen som systemet da konverterer valutaen til innkjøpsdokumentet til denne valutaen) I grunnleggende data (X refererer til kryss ), X Mutliple-verdier X Intervallverdier I Verdidata. i Char. verdi kolonne, type 10000 og trykk enter klasse - Lag RELPUR klasse type - 032 Beskrivelse - Utgivelsesprosedyre for innkjøpsordre i samme klassifiserings seksjon. klikk Kontroller med feil I Char. (karakteristisk), skriv NETVALUE for å tildele karakteristikkene dine til klassen OMGS - Definer utgivelsesprosedyre for innkjøpsordre Type Release Group - Nye oppføringer Rel. group Rel. Objekt Klasse Beskrivelse 02 RELPUR Rel. Strategi for PO-utgivelseskoder - Nye oppføringer Grp-kode 02 01 Utgivelsesindikatorer Frigivelsesindikatorer Frigivelsesbeskrivelse 0 Blokkert 1 X Utgivelsesstrategi Utgivelsesgruppe 02 Utgivelseskoder 01 Utgivelsesstatus 0 1 Klassifisering Velg dine kontrollverdier OMGSCK - Sjekk utgivelsesstrategier (sørg for at det er ingen feilmeldinger) Når kjøpsordren ikke er utgitt, vil kjøpere ikke kunne skrive ut innkjøpsordren. Varemottak vil bli vist med melding nr. ME 390 - Innkjøpsdokument XXXXXXX er ennå ikke utgitt. I 4.6c har innkjøpsordre med utgivelsesstrategi en kategori i slutten av toppteksten. Dette tillot kjøperne å sjekke utgivelsesstatusen til innkjøpsordren. Personen med utgivelsesgodkjenningen må bruke ME28 for å frigjøre innkjøpsordren. Spør den siste innkjøpsprisen for materialet Hvis du vil at systemet skal ta prisen fra den siste innkjøpsordren, må du ikke opprettholde betingelsene i info-posten fordi den har forrang over den siste posten. Dette betyr at nettprisfeltet i info-posten skal stå tomt. I tilfelle når du allerede har opprettholdt betingelsene i info-posten (eller nettprisen), kan du prøve å slette dem eller gjøre dem ugyldige ved å endre gyldighetsdatoen. Selv om ingen pris ble opprettholdt, vil info-posten fortsatt holde oversikt over ordreprishistorikken. For å sjekke bestillingsprishistorikken, gå inn i materialinfo-posten og klikk Miljø - Bestillingsprishistorikk Vedta innkjøpsordrehovedtekst Slik standardiserer du headerteksten i innkjøpsordren Trinn 1: - Vedlikehold av tekst i leverandørmasteren MK02 - Bytt leverandør Velg tilleggsutstyr - Tekster - Skriv inn teksten i Innkjøpsnotat. Trinn 2: - Link teksttyper til Teksttekst i Kjøpsordre OMFV - Definer regler for kopiering (vedtak av) tekst Velg Teksttekst Velg Goto - Linkering: Teksttyper - Til leverandør Fylt ut i feltet Nei ........................, velg deretter om du vil at teksten skal godkjennes eller bare vises. Velg Oppdater for å lagre Opprett ny dokumentasjonstype for innkjøpsordre. Hvis du har mer enn én firmakode, kan du definere en ny dokumenttype og nummerintervall for å skille mellom de to selskapene. Definer et nytt nummerområde ikke i brukte OMH6 - Nummerområder for innkjøpsdokumenter Kopier NB-Standard PO til f. eks. ZB OMEC - Definer dokumenttyper Vedlikehold. Tekst for dokument HeaderItem Tekst for dokumenttilskudd OMF6 - Meldinger Teksttekst Send innkjøpsordre via utgangsbestemmelse Les notat 191470 - Innkjøpsordre som e-post Fra utgivelse 4.5 kan du sende innkjøpsordren via utgangsbestemmelse. Dette notatet har angitt alle krav og innstillinger som er nødvendige for å sende innkjøpsordre via utgangsbestemmelsen når SAP har blitt koblet til et eksternt postsystem. Send inn bestillingsordre med Microsoft Outlook Slik fungerer det: - Først sender du teksten konvertert innkjøpsordre til SAPAPice Sample ABAP-programmet for å sende e-post til SAPoffice. Fra Microsoft Outlook kan du sende det eksternt til leverandøren din, installere SAP installeringsprogram på SAP Presentation CD-ROM under GUIWINDOWSWIN32 Utfør SAPsetup-programmet og velg Desktop-grensesnitt. Deretter velger du SAP MAPI-tjenesteleverandøren (velg Endre valg for å vise valget) Når SAP MAPI er installert. Du kan opprette din påloggingsprofil for SAPoffice. Gå inn i kontrollpanelet i vinduene dine. Velg Mail-alternativet fra Kontrollpanel for å ringe MAPI-profilbehandling. Velg Legg til for å ringe opp den nye logonprofiloppsettveiviseren Velg Legg til fra tjenestene og velg SAP MAPI-tjenesteleverandør Skriv inn den nødvendige R3-informasjonen (klient, sap-brukernavn, passord) Den medfølgende PST-filen er sapwrk. pst Nå logger du på Microsoft Outlook og se om du har tilgang til alle SAPoffice-mappene dine. Hvis du sender filen ved hjelp av SP01 - System - List - Send, vil filen ha utvidelsen ALI. Bruk Windows Utforsker til å åpne som standard med Windows Notisblokk. Sende post direkte fra SAP via Microsoft Exchange Hvis du vil sende din e-post direkte via Microsoft Exchange, må du installere SAP Exchange Connector Software på Microsoft Exchange Server. Oppsettprogrammet SETUP. EXE er plassert på R3 Presentation CD i katalogen: GUIWINDOWSWIN32SXC. Alt innholdet på nettstedet er Copyright copy erpgreat og innholdsforfattere. Alle rettigheter reservert. Alle produktnavn er varemerker for sine respektive selskaper. Nettstedet erpgreat er på ingen måte tilknyttet SAP AG. Alt arbeid er gjort for å sikre innholdsintegritet. Informasjon som brukes på dette nettstedet er på egen risiko. Innholdet på dette nettstedet kan ikke reproduseres eller omfordeles uten skriftlig tillatelse fra erpgreat eller innholdsforfattere. SAP Material Management Ofte Stilt Spørsmål Q: Hvordan kan jeg utvide alt materiale til en ny plante. A: SAP-programmet - RMDATIND brukes til å opprette oppdateringsmaterialets hovedoppgave. Spørsmål: Hvordan kan vi slette materialer permanent fra Materiale mester A: Bruk transaksjon MM70 - Materiale Master-Andre-Reorganisering-Material-Velg. Bygg variant med utvalgs utvalg av materialmastereposter som skal velges for sletting og vedlikehold av kjøreparametere. Henrette. Bruk transaksjon MM71 - Material Master - Other - Reorganization-Material-Reorganization Bygg en andre variant Oppretthold kjør parametere og kjør ut. Det er også viktig å fjerne poster manuelt fra info post, PO, PR, reservasjon etc for vellykket sletting av materialet. Spørsmål: SAP gir bare flytende gjennomsnittsverdi for nåværende, forrige periode og forrige år. SAP oppgir ikke transaksjonsrapporter som gir flytende gjennomsnittsverdi for en gitt dato. Hvordan kan jeg rapportere glidende gjennomsnittspris for materialnummer 10000000 på fabrikk 0001 4. juli 1998. A: Prøv noen av disse løsningene: 1. Endre oppdateringsnivået for strukturen (S031) til daglig. I LIS er den totale verdien og den totale aksjen tilgjengelig. Del verdien av lageret. Det er mulig å beregne dette dynamisk når analysen kjøres, og å vise resultatet. 2. Lag din egen struktur i LIS, og fyll den ved å kopiere den flytende gjennomsnittsprisen fra materialmasteren hver gang det er en transaksjon. Du vil få data på de dagene da det var en transaksjon. Spørsmål: Vi har definert alle variablene for materialene. Men når jeg forsøker å bruke Material Matchcode-objektet MAT1, får jeg svaret. Ingen mulige oppføringer funnet. Hvorfor A: Kampanjekode i. d. B, Materiale etter regning av materiale har en valgtilstand for felt STLNR NE. STLNR er BOM nummeret knyttet til et materiale i tabell MAST. Derfor meldingen - ingen mulige oppføringer. dukker opp hvis det ikke er noen regninger av materialer som er knyttet til dine materielle tall. Du får kampkoder så lenge materialet som er referert av deg, har BOM nummer tilknyttet det. Spørsmål: Kampanjekobjektvalget er standardisert til mattekode ID B. Jeg vil gjerne bytte til M Materiale etter Beskrivelse Hva er løsningen A: Trykk på nedtrekkspilen på feltnummerfeltet og passord B vises, trykk F5 dobbeltklikk kampkode id M, trykk deretter F6. Dette vil angi passord M som standard. Spørsmål: Vi har en materialmester. X og måleenheten er stk og to serienummer. A, B For dette materialet lager vi to Pos First PO calls materiale X. 1 stk. Pris 100 (vil bruke serienummer A) Andre PO-anropsmateriale X. 1 stk. Pris 250 (vil bruke serienummer B) Godkjenning er gjort og ved fyller serienummer for knyttneve PO med A og andre PO med B. Vi ønsker å overføre materiale X serienummer A til en annen plante og ønsker verdsettelsen av dette materialet som 100. Hvordan kan vi gjøre det. A: Bruk delt verdivurdering. Aksjer kan bli mottatt i separate lagringssteder. Overføringslagre kan gjøres fra en lagringsplass til en annen lagringsplass. Spørsmål: Vi ønsker å endre beregningen av Flytende gjennomsnittspris. Vi vet at det samme er i MBEW-VERPR og to transaksjoner å vurdere - MRHR, MB01. Er det en transaksjon for å endre MAV eller alle stedene det trengs? A: Eventuelt varekvittering eller utstedelse (i tilfelle split verdsettet materiale) endringer Flyttende Gjennomsnittlig pris avhengig av verdsettelsestype som brukes når du legger ut vareproblemet. Du må gå gjennom alle transaksjonene som involverer dem For eksempel: Material X bruker delt verdivurdering av opprinnelse: Malaysia. MAV 60 USD - total lager 100 enheter India: MAV 50 USD - totalt lager 200 enheter Totalt lager 300 enheter MAV 53.33 Her. Varemessige problemer vil også påvirke global MAV, til tross for ikke å endre MAV fra opprinnelsesland. Spørsmål: Hva er bruken av konfigurerbart materiale. A: Konfigurerbart materiale er nyttig hvis du har et stort antall kombinasjoner av deler som går inn i et produkt. Det betyr forskjellige permutasjoner og kombinasjoner av delene for samme materiale. Hvis du opprettholder en unik materialkode for hver kombinasjon. du trenger et stort antall materielle numre. KMAT kan brukes i et slikt tilfelle der du opprettholder bare en generisk produktkode. En super BOM opprettholdes for et slikt materiale som består av alle mulige alternativer. En ruting vedlikeholdes også bestående av alle mulige operasjoner som kan brukes. Vanligvis konfigurerbart materiale brukes i MTO-miljø. Men ofte bestilte konfigurasjoner kan planlegges med en materiell variant som må ha en materiell hovedrekord. Dermed kan materialvarianter ha lager og verdi. Avhengig av karakteristiske verdier valgt ved salgsordre er det opprettet salgsordre BOM. Rutingsoperasjoner velges også avhengig av hvilke BOM-komponenter som er tildelt dem. Spørsmål: Vilkildeliste vises automatisk i Material Master som standard hvis vedlikeholdt på anleggsnivå ved hjelp av OME5 A1: Hvis du har opprettholdt kildeliste krav i OME5 og ikke har opprettholdt kildelisten for materialet. Po kan ikke løses. Du må opprettholde kildelisten for alle materialer i anlegget der indikatoren er angitt hvis du opprettholder kildelisten på anleggsnivå. Ellers kan du gjøre bruk av infooppføring for å gjøre det automatisk. Spørsmål: Vi har ett selskap med en plante og et annet selskap med en salgsorganisasjon. Hvilket er bedre alternativ mellom disse - PO eller Stock Transfer Order. A: Kryssfirma Lager Transportbestillinger kan gjøres. Konfigurer ved bruk av transaksjon OMGN. Avhengig av sending og mottak av anlegg, opprettholder salgsorganisasjon og kundedata i tilpassing. Opprettholde leveringsanlegget som leverandør og fest anlegget til leverandøren i leverandørmesteren. Materialtype må være HALB eller HAWA. Sørg for at selskapet med salgsorganisasjon har en plante for å ta vare på strømpe. Den PO som brukes er NB og ikke Stock Transfer PO. Konfigurer SD for inter-company fakturering for å muliggjøre å ta opp prisprosedyren for fakturering. Gjennomfør leveranse gjennom prosessleveringsfrist og fakturering gjennom prosessfakturering. Spørsmål: Vi kan gjøre felt obligatorisk. Vi ønsker å lage en standardverdi til et bestemt felt i Material Master. Si, vi vil at periodindikatoren i MRP2-visningen er som P. Hva er den beste måten A: Bruk transaksjonsvariant. Transaksjon SHD0 og deretter Transaksjon SE93. Spørsmål: Hvordan kan vi spore rekvisisjoner som har slettingsindikatoren. Kan vi spore datoen der sletningsindikatoren ble satt A: Du kan se endringsdokumenttabellene cdpos og cdhdr. Du kan også referere Transaksjon ME53 under menybanen goto-statistikk-endringer, der de komplette revisjonssporene for endringer, inkludert sletting, lagres. Spørsmål: Er det mulig å generere Innkjøpsrekvisisjon (PR) med henvisning til Planleggingsavtale. A: PR kan opprettes med referanse til en annen PR, og kan ikke opprettes med henvisning til PO eller Scheduling-avtaler. PO-amp Scheduling er opprettet og kontrollert av innkjøpsorganisasjoner. PR kan opprettes av selv sluttbrukerne. For å opprette PR med referanse til en annen PR, følg menybanen: Innkjøp-rekvisisjon-Opprett. Rekvisisjon-Kopier referanse og skriv inn. Imidlertid kan kravet genereres med henvisning til Planleggingsavtale når MRP kjøres. For at dette skal skje, må kildelisten opprettholdes for den kombinasjonen av elementleverandør og MRP skal være riktig innstilt. Spørsmål: Hvor kan jeg finne den siste innkjøpsordreprisen og det siste innkjøpsordrenummeret for et materiale A: Logistikk-materialehåndtering-Innkjøp-Master data-Info rekordlistevisning-Bestillingsprishistorikk Q: Automatisk generering av PO er ved å bruke Automatisk kjøpsrekvisisjonsalternativ ved innkjøp - Rekvisisjon-Følg på funksjoner - Opprett PO. Men PO kan ikke opprettes automatisk etter at MRP kjøres. Er det en bestemmelse i SAP å frigjøre innkjøpsordrer automatisk etter at MRP kjører. A: Kryss av de automatiske PO - og Kildeliste-feltene i kjøpsvisning av materialmasteren for leverandørene som du ønsker å utlevere PO automatisk. Opprett en kjøpsinfo post. Opprett kilde liste. I den siste kolonnen i detaljskjermbildet i kildelisten merker du feltet som er relevant for MRP, inn de riktige parameterne for kjøring av MRP. Men PO kan ikke opprettes automatisk etter at MRP kjøres. Den automatiske PO-opprettingsflaggen gjør at du kan kjøre en batchjobb som konverterer alle valgte innkjøpsrekvisisjoner til å konverteres innkjøpsordrer i bakgrunnen. Du kan vurdere planleggingsavtaler hvis du vil at MRP skal sparke inn Kjøpsordrer. Sett flagget i kildelisten for planleggingsavtalen til 2 slik at MRP kan sparke leveringsplaner for fremtidige krav. Hvis du vil fikse timeplanen innen en viss periode, har du to alternativer. 1. Bruk av fast sone - firmaer alle bestillinger innen denne perioden. Se ytterligere dataskjerm av planleggingsavtalen på leverandørmaterialnivå. 2. Planleggingstid - alle nye ordrer utenfor planleggingstidsgiret - se MRP 1 visning av materialmesteren Q: Jeg vil gjerne konvertere MRP generert 100 PR til 100 PO'er automatisk. Ikke en etter en manuelt. Er det mulig A: Bruk transaksjon ME59 Q: Hvordan kan jeg skrive ut en ikke fakturert kvitteringsrapport som viser innkjøpsordre for hvilke varene er mottatt. men ikke fakturert. Vi krever denne rapporten med undertotaler og knyttet til Un-fakturert kvittering GL-konto A: Rapport RM07MSAL-analyser GRIR-saldo i henhold til varer mottatt, men ikke fakturert og fakturaer mottatt hvor gode ikke har blitt levert fullt ut. Spørsmål: Hvordan kan jeg beregne nettoprisen til et innvarsel for en bestemt dato A: Kjøpesumssimulering i LIS-innkjøp på leverandørinfo-posten og angi ønsket dato. (Transaksjonskode er. MEIL) Spørsmål: Kan vi frigjøre en innkjøpsordre med pris tilsvarer null. (som i SD-gratis salgsordre) A: Lag PO-feltet med IR-feltet un-ticked i detaljdetaljskjermbildet og endre linjeprisen til 0. Spørsmål: Nettprisen beregnes ved å oppsummere bruttoprisetypen og trekke til med å legge til alle rabattertype typebetingelser. Enhver tilstandstype som ikke er merket som statistisk, vil bli vurdert for nettoprisberegning. Vi har et tilleggsgebyr som ikke er merket som statistisk og bør inkluderes i nettoprisen, men utelukket i skatteverdien. Kan jeg få en prosedyre der skattene beregnes på nettoprisen beregnet til tilstanden type NAVS, og da har du denne tilleggsavgiftstypen A: Opprett prisplan med all tilstand ikke merket i Statistisk kolonne hvis du trenger all tilstandsregistrering som skal beregnes. For eksempel. Med dette skjemaet: - Netto beløp beregnes fra PB00, RA01, ZMUP, ZDIS. - Skatt beregnes fra PB00, RA01, ZMUP. Totalt beløp beregnes ut fra netto beløp og skatt. Så, ZDIS vil inkluderes i netto beløp og ekskludert for skatt. Spørsmål: Kan vi endre leverandørens navn i en PO-post utgitt på en annen leverandør A: NEI. Du kan opprette en annen PO på leverandøren som kreves ved å referere til en PO. Spørsmål: Vi ønsker å returnere ubrukt materiale anskaffet fra en leverandør og oppdatere lager - eller kostnadskonto. Slik gjør du dette effektivt A: 1. Bruk bevegelsestype - 122 for å reversere kvitteringen og gjenopprette innkjøpsordren. Dette kan gjøres hvis du kan identifisere den PO mot hvilken materialet ble mottatt. Og også kreditt skal være samme som PO-pris 2. Spesiell bevegelsestype må settes opp dersom PO ikke er kjent. Prisen må kanskje forhandles med leverandør. Spørsmål: Hvordan definerer jeg en ny valuta. Hvordan kan jeg angi antall desimaler mer enn to A: Definer en ny valuta i Tilpasning med transaksjon OY03 Hvis du endrer gjeldende valuta, blir alle dine regnskapsdokumenter revurdert med R3, og dette kan forårsake uønskede effekter på din økonomi. Bruk transaksjon OY04 til å tildele antall siffer til ny valuta OBBS å definere konverteringsfaktorer for valutakonvertering OB08 for å angi valutakurser XK02 for å tilordne ny valuta til leverandørmester ME11 for å opprette en innkjøpsinformasjon-post Lag nye MM-dokumenter med den nye utvidede prisen. Men du legger merke til at regnskapsdokumenter fortsatt vil reflektere 2-sifretprisen og avrundet til nærmeste 1100. Spørsmål: Vår leverandør leverer sitt produkt for en auksjon. Vi selger det på auksjon og betaler leverandøren. Hva er den beste måten å håndtere dette på: Du kan prøve sendingsprosessen. I denne prosessen holder leverandøren varene til de blir solgt. Prisen til leverandøren kan tilbakestilles når varene er solgt i avregningsforsendelser. Spørsmål: Hvordan kan jeg åpne en tidligere MM-periode. A: Transaksjon - MMPV Menybane - Logistikk-Materials Management-MaterialMaster-Other-Lukk Periode Q: Vi kan gjøre en bestemt indikator obligatorisk. Kan jeg få en standardverdier for indikatoren mens jeg lager Materialmaster som kan endres senere i MM02 A: Prøv å bruke transaksjonsvariant, transaksjonskode SHDO. Og så SE93. I SE93 velger du alternativet for varianttransaksjon Q: Hvordan kan jeg generere en rapport om kansellert PO. A1: Bruk et søk med tabell EKKO hvis felt LOEKZ er slettingsindikatoren. A2. Gå til den første skjermen for innkjøp. Deretter går du til KJØP - LISTE DISPLAYER - VED PONNUMMER - REDIGER - DYNAMISK VALG. Dette lar deg velge bestemte felt fra EKKO-tabellen og EKPO-tabellen. Slettingsindikator kan også ses her. Bruk dynamiske valg for å bestemme utvalgskriteriene og kjøre rapporten. A3: Du kan også gjøre dette via IMG Gå til Transaksjon OMEM eller Menybane - MM - Innkjøp - Rapportering - Opprettholde innkjøpslister Klikk på Omfang av liste Opprett Ny oppføring. Sjekk på Endre dokumenter-feltet. Navngi det nye omfanget med relevant navn. Dette vil nå vises i feltet Omfang av liste i alle innkjøpsliste-skjermbildene. Utgangen vil vise detaljene for endringene som dato og klokkeslett for endring, gammel verdi, ny verdi etc. Q: Hvordan kan vi oppdage en endring i en innkjøpsordre. A: For endringer i topptekstnivå: Gå til Header - Statistikk - Endringer For endringer på elementnivå: Gå til elementstatistikk - Endringer Q: Vi vil pop opp en skjerm for å vise totalverdien til PO før du lagrer PO slik at brukeren kan bestemme om du skal lagre PO-adressen eller kaste den bort. Hva er den beste måten. Svar: Prøv å bruke EXITSAPLEINS001. Den er oppgitt under lagringsoperasjonen av en PO. Du kan gjennomgå PO, presentere en popup-dialog med en av POPUP-funksjonene, slik at brukeren kan bestemme enten for å lagre eller avbryte PO. Q: PO-elementet tekst blir vedtatt fra materialmasteren. Teksten har fått godkjent status og lagres ikke i tekst ID-tabellene STXH og STXL. Derfor kan utskriftsprogram ikke skrive ut disse teksten. Hvordan kan vi løse dette? A: Innkjøpsordre kan bli vedtatt fra Info-post eller materialmester. Alle teksten blir endelig lagret i tabell STXH med ulike tekstprogrammer. Incase of PO header tekst er det EKKO og PO Item tekst er det EKPO. Selv om teksten er adoptert fra noen av disse, er det en mulighet for at det kan endres på PO-nivå. Her blir det lagret med objekt EKKO eller EKPO. Det er ikke nødvendig å lagre dette på PO-nivå hvis det ikke er gjort endringer i teksten på PO-nivå. Prøv disse: Sjekk etter tekster i EKKO eller EKPO (avhengig av topptekst eller elementnivå) Hvis ingen tekst blir returnert, sjekk inn objekt EINA for info-post eller MATERIAL for materialmesterlange tekst. (Tabellen er samme dvs. STXH) Q: Mens du lager En innkjøpsordre kan vi se at det er Info rec. oppdater i detaljene på boksen. Hvordan kan vi endre standardinnstillingen for denne boksen A. I MM Innkjøpskonfigurasjon (bruk Transaksjonskode: OMFI), kan du tildele standardverdien av infooppdatering for kjøpere og deretter tildele den gjennom parameter ID EVO (sjekk konfigurasjonsdokumentasjonen) Q: Jeg vil ha flere adresser til en leverandør - for For eksempel: post, frakt, betalingsoverføring, flere faktureringsadresser, etc. Anta at vi har 25 adresser for ett selskap, hva er den beste måten uten å lage 25 separate firmaer og deres adresser A: Du kan løse dette problemet ved å bruke Partner-funksjoner. Ved hjelp av Transaction WOLP kan partnerroller og partnerskjemaer på leverandørnivå og innkjøp av dokumentnivå defineres. Opprett så mange leverandørnumre som nødvendig (si 25-i dette tilfellet) og tilordne til de respektive partnerrollene. Spørsmål: Kildelisten er opprettet for et materiale, dvs. Kildeliste som kreves er merket. Når en PO er opprettet, kan en annen leverandør fortsatt bli valgt, og selv om fikseringsindikatoren i kildelisten er merket, viser systemet kun advarselsmeldinger. Hvordan kan vi fastsette en innkjøpsordre til bare en fikseringsleverandør for et materiale. A1: Prøv å endre advarselsmeldingen til en feilmelding. Merk meldingsnummeret. Bruk deretter menyen OLME - Miljø - systemmeldingen. A2: Merk indikatoren Kildeliste i materialmasteren (innkjøpsvisning) Ved å teste dette, vil anskaffelsen bare være mulig fra kilder som er angitt i kildelisten. Du kan også tenke på å gjøre feltet obligatorisk i materialet master. Spørsmål: Vi ønsker Leverandørkoden som abc1234 hvor de første 3 tegnene er alpha og de siste fire sifrene er siffer serienumre. Hva er løsningen A: Bruk en brukerutgang. Med denne brukerens utgang kan du sjekke, men kan ikke tvinge brukeren til å skrive inn verdien riktig. Spørsmål: Vi ønsker å sette opp en Foretrukket leverandørliste slik at brukerne kan bestemme Leverandøren som skal ringes for materialet som kreves under oppkjøpet. Hva er den beste måten A. Bruk Transaksjon ME01 for å opprettholde kildelisten. Ved den foretrukne leverandøren klikker du på kryssruten. Ved denne foretrukne leverandøren blir automatisk tildelt når Følg på funksjon kalles for PR (Opprett PO). Spørsmål: Hva er SAP standard måten å slette alle leverandørene sentralt fra systemet A: 1. Merk leverandører for å slette: XK062. 2. Kjør SAPF047 som lager en oppføring i en intern SAP-tabell som brukes senere 3. Kjør SAPF058. Sjekk General Master record og MM Data bokser på, Test Run off. Skriv inn kjøpsorganisasjoner. 4. Kjør SAPF058. Kontroller General Master record og FI Data bokser på, Test Run off. Skriv inn kjøpsorganisasjoner. ABAP-programmerer kan lage et ABAP-program for å gjøre det. Spørsmål: Hvordan kan vi opprette en lagerdokument med alle materialene dine til å telle i stedet for å generere ett dokument for hvert materiale A1: Du kan utføre transaksjon MI01 - ved å referere til anleggets amp-lagerplass. Du kan da angi så mange lagermateriale som du vil. A2: Angi maksimalt antall elementer for å si 50 ved hjelp av Transaction MICN. Det samme kan forhåndsinnstilles ved bruk av transaksjon OMCN. Spørsmål: Hvordan er GRIR-konto relatert til Inventory. A: Hvis du er involvert i beholdning, trenger du GRIR-kontoen (Inventory Account) når IR-en er lagt ut. Hvis du ikke er involvert i lagerbeholdning, trenger ikke systemet GRIR-kontoen når IR er lagt ut, systemet trenger en GL i stedet for GRIR-kontoen. Q: Vi prøvde RMCB0300 å finne ut logisk verdi for varelager etter dato. Men etter re-verdsettelse støttes aksjeverdien av måned i stedet for dato. Hvordan kan vi finne den logiske verdien for varelager etter dato. A: Use Transaction MC49 Menu path : 1. Information systems - Logistics - Inventory management-Material - Document Evaluations - Stock value - Mean inventory or 2. Logistics - Logistics controlling - Inventory Controlling Environment - Document evaluations - Stock value - Mean Stock Value. Q: How can we transfer stock from one vendor to another vendor. A: DO 542 and then 541 to the new vendor. Q: How can I cancel a posted invoice. The error message BSEG-GSBER is not an input field is appearing. Even OSS note -94932 did not help. A: The error is due to suppression of Business area field in the field status group. Due to this, while reversing the document, the system finds this field is suppressed and hence does not proceed further. Locate the field status group for the recco account entered in the vendor master and the relevant field status variant. In IMG, go to FI Global settings-Documents - Line items-Control-Maintain field status variant. Here for the relevant field status variant and the field status group you may find the business area field has been suppressed. Q: A storage location from different plant can be assigned to the warehouse of any Plant. But different storage location within the same plant cannot be assigned to the same warehouse number. Hvorfor. A: Different storage locations from different plants can be assigned to the same warehouse. But different storage locations within the same plant can not be assigned to the same warehouse number. These storage locations may be defined as storage types or storage sections. Q: We are using only fixed bins and do not want to use automatic bin creation nor any strategy for removingloading goods to the storage In what way Ware Housing helps me. A: You may go for Ware House module if, you have materials in more than one bin you manage several different types of storage (high rack, block. )- you need a very flexible control for printouts Consumption Based Planning Q: We have a lot size procedure here which is creating more order proposals. How do you set the limit value for maximum number of MRP order proposals per date in IMG A: Under customization, play around with materials managementconsumption based planningmaintain all plants Q: What is the difference between planned consumption and Unplanned consumption. Can safety stock calculation be done on either of these A: While customizing movement types (OMJJ) it is defined as to which set of consumption values gets posted during the material movement. For some it may always be the total consumption and for some it is always the unplanned one and for some it is dependent on whether the issues were done with reference to a reservation ie. a planned consumption. The way these consumption values are taken into account in MRP is defined in the customizing of MRP types. For Reorder point planning (VM) the total consumption is used to calculate the safety stock and the reorder point. For Forecast based planning (VV) the total consumption is used to build the forecast which will be used to compile the order proposals. For Deterministic MRP (PD) the unplanned consumption is used to calculate the forecast which in turn is added to the actual demand. Q: We are trying to use reservations to block our existing un-restricted plant stock against a Sales Order Line Item. But the reservation is included in the Planning file when MRP is run. We want to disable the reservation in MRP. How can I do this A: Use transaction OPPI. Menu path. Customizing-Production-MRP-Planning-MRP Calculations-Stock-Define Availability Check block Stock Q: We do not want to convert P lanned orders to requisitions in our MRP run and keep some materials in the step of planned orders. Can we do this A: Check the indicator in transaction OPPR. Assign the indicator specifying planned orders only. Q: We could create two Purchase Orders for full amount amp quantity out of one Purchase Requisition. two goods receipts and invoice receipts on their respective POs. How can We avoid this kind of double transactions. A: For POs: Define buyers functional authorizations in the customizing for purchasing, there you can unmark PO wo reference allowed. Buyers functional authorization. say abc can be created using transaction code OMET. Assign this abc to a particular user by using parameter ID EFB (trans su52). For GR and IR: Make the warning message as an error in customizing of messages under Inventory Management or Invoice Verification, respectively. For IR: Mark the indicator in the vendor master for checking of double invoices. Q: Is there a transaction or Report available to see the scrapped quantity of a particular material where goods issue is done using movement type 551 A: If you want to manage the inventory of Scrap, create another material ID for scrap and receive as by-product. When you issue goods against Movement type 551, the material is removed from inventory by writing it off the books. Q: We want to run multi-plant planning for 3 plants A, B and C. where the requirements of plant A and B are transferred to Plant C. Plant C is expected to consolidate the requirement and convert these requirements into requisitions and then into POs. When we do a planning at Plant C, we are unable to see the requirements for plant A and plant B. We are using the special procurement key 40 for all the materials being planned. Can we do multi plant planning at plant level as well as Material level A: The special procurement key is defined for the Planning plant and does not contain supplying plant. This key may be copied to create new key. Then enter the supplying plant in it. Use this key in material master. Now all the requirements of plant A and B will be called in planning plant C. Q: We are doing goods receipt with PO. How can we find whether there is any USER EXIT available which is triggered before the document is saved. A: The User exit in your case could be MBCF001 and use transaction SMOD to look for user exits Q: In MM pricing schema. there are a list of selection from A to M and 1 to 8. How can we make use of the condition sub-total field. A: Subtotal field on Pricing schema are useful in number of cases. For Ex: 1 is Carry over value to KOMP-KZWI1. 7 is used for deciding on the basis for which to calculate Rebate subsequent settlement. S is used for the final net inclusive, cash discount, rebates and any other conditions including statistical For reporting in LIS Used in the layout for printing. Q: There are some complaints that though the data is correct in User Info ( USR03). Purchase order is being printed with wrong information. For Example: telephone Number. Where can I find correct Purchase group Information A: Purchase group information is in table T024. Q: What are the tables generally used for MM Queries. A: Some tables are listed below. However a host of others can be seen using Technical help after activating the query Q: What are the typical transaction codes for IM amp PO. A: Transaction codes can be checked using menu path System-Service-Status. IM transaction codes start with MBxx. PO transaction codes start with Mexx. Q: During a good issue for a inventory product (HIBE), we assign by the automatic account assignment a GL account in relation to the valuation class of the product. However we would like to change this GL account automatically depending of the cost center requested the product for consumption. How can we do it A: Try OKB9 where you can find the cost center account assignment table. However this GL account becomes defaulted for all the products used by the cost center. Note that GBBVBR process key governs the credit posting for cost center issues in Automatic Account Assignment (AAA). If you want change Account assignment for exception materials. try the following options: 1.For all exception materials define a new valuation class and setup all inventory posting accounts for this exception valuation class. Here the AAA automatically picks up the GL ac. 2.In the inventory screen allow the user to enter GL ac manually. Configure the IMG in inventory so that user account overrides the AAA determined account 3. Define a new movement type by copying 201 to say 901. Then in Valuation IMG define a transaction key for 901 under account grouping for movement. types. Define GL accounts for this new transaction key. For exception issues users have to use this new movement type. Q: We have specified in MRP for requisitions to be created. The document type of the requisitions created is always the type NB. How can we change the document type created A: Refer transaction OMH5. Define the document type required that you want in ME51. Q: We have created a workflow for the purchase requisition approval process. When the event (BUS2009, RELEASESTEPCREATED ) is triggered to kick off WF. the following error message is appearing Work item XXXXXX: Linkage to object BUS2009 event REJECTED cannot be written. Diagnosis: The instance linkage between the required event and the specified work item cannot be entered in the type linkage table of the event manager. The reason is either a database error or an error when generating internal linkage numbers. What to do: Check the number range object SWEEVTID How can this be fixed 1. Must update the number range for events object SWEEVTID with transaction SNRO. Ex: SWEEVTID: 01 000000000001 999999999999. 2. SWE2, double click on BUS2009 entries, check GLOBAL field, ENABLE field will be updated 3. Error when executing the Workflow. Transaction code SWLE not defined. Apply OSS note 43986 to fix. Q: How can we make a Taxcode as default on purchase order item detail screen. A1: Use condition type NAVS with access sequence 0003 to default the taxcode in the purchase order item using conditions. A2 . Go to IMG. Materials Management - Purchasing - Purchasing order processing - define screen layout at document level. Search for the transaction ME21.Double click on ME21. Then search for TaxCode. It is advisable to configure also the info record. The tax code should be a required entry, and whatever you specify here will be the default value in the Purchase order. Materials Management - Purchasing - Purchasing info record - define screen layout. When you get here you search for the transaction ME12,double click here search for Input VAT indicator. Q: We have defined EA (each) as 0 decimal place in configuration. But transaction ME2L shows this field with three decimal places. How can I change to actual number of decimal places. A: The quantity (MENGE) in that report must have been set for 3 decimal places. Table EKPO may have to be corrected accordingly. Q: We have created a new movement type and assigned to a schedule line. When goods issue is posted, message - movement type zzz is not allowed for customer goods movement Why A: Use transaction code OMJJ and check the Allowed Transactions for customizing movement types. Q: Is it possible to generate packing list for goods issued in MM A: SD amp Ware House management have the functionality of pickingPacking lists. Q: The following is set up for workflow: Workflow organization Structure with 2 positions is created and assigned a person to both positions Assign tasks to agent TS 00007986 Requisition release - TO JOBS TS 00008014 Purchase requisition release refused - GENERAL TS 00008018 Requisition released - GENERAL TS 00008348 Requisition release reset - GENERAL WS 00000038 Workflow for purchase requisition release - TO JOBS 3.Activate event linkage WS 00000038 Workflow for purchase requisition release WE BUS2009 RELEASESTEPCREATE Purchase requisition Release step create is activated 4.Activated release codes for workflow 1 Role resolution with group, code, and plant (T16FW) 5.Assigned release codes to agent (JOBS created in 1) The following error appears Work item 60772: Linkage to object BUS2009 event REJECTED cannot be written. A: Use transaction SWE2. Make sure object BUS2009 event REJECTED is enabled. Alt innholdet på nettstedet er Copyright copy erpgreat og innholdsforfattere. Alle rettigheter reservert. Alle produktnavn er varemerker for sine respektive selskaper. Nettstedet erpgreat er på ingen måte tilknyttet SAP AG. Alt arbeid er gjort for å sikre innholdsintegritet. Informasjon som brukes på dette nettstedet er på egen risiko. The content on this site may not be reproduced or redistributed without the express written permission of erpgreat or the content authors. Slideshare uses cookies to improve functionality and performance, and to provide you with relevant advertising. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Explore all your favorite topics in the SlideShare app Get the SlideShare app to Save for Later even offline Continue to the mobile site Upload Login Signup Double tap to zoom out Sap transaction codes Share this SlideShare LinkedIn Corporation copy 2017
No comments:
Post a Comment